Wersja wykonanej przeze mnie eksperymentalnej anteny Magnetic Loop jest prostej konstrukcji. Odstępy pomiędzy płytkami pozwalają na pracę z mocą 100W. Szczegóły konstrukcyjne przedstawiają zdjęcia poniżej. Aby zrozumieć zależności i obliczyć swoją antenę należy skorzystać np. z tego kalkulatora oraz przestudiować teorię pracy tych anten LINK. Bardzo przydatny w budowie anteny będzie analizator antenowy, dzięki któremu można łatwo zaobserwować zmiany podczas eksperymentów i sprawdzenia zakresu strojenia.

Po wpisaniu danych otrzymujemy symulację parametrów, w tym skuteczności anteny w danym paśmie.

Należy pamiętać aby:

  • nie pracować w włączoną skrzynką antenową w transceiverze ponieważ w obwodzie płynie duży prąd a strojenie zapewnia kondensator zmienny anteny
  • dobrać odpowiedni kondensator, z dużym odstępem pomiędzy płytkami
  • podczas instalacji anteny na zewnątrz należy zadbać o zabezpieczenie kondensatora przed wilgocią, poprzez zastosowanie odpowiedniej obudowy. 
  • należy zapewnić możliwość dokładnego dostrojenia się, najlepiej poprzez zastosowanie przekładni
  • w najprostszej wersji strojenia najlepiej zastosować pręt izolowany.
  • podczas pracy w pobliżu anteny z większą mocą należy pamiętać o promieniowaniu elektromagnetycznym.

Przykładowy egzemplarz z kondensatorem ok 150pF i pętlą 2m pracuje w pasmach 20 - 12m. Ze względu na dużą pojemność minimalną, nie obejmuje pasma 10m.

   

        

 

Poniżej przykładowe wyniki pomiarów anteny znajdującej się w pomieszczeniu, jak na zdjęciu, otoczenie wpłynęło na nieznacznie na SWR (ok. 1,5) ale w "wolnej" przestrzeni jest prawie idealnie.